Rynek rowerów enduro rozwija się na tyle dynamicznie, że Polskie firmy też zaczynają się nim interesować, w sezonie 2014 możemy się spodziewać nowego modelu Krossa z dużym skokiem. Nowy projekt jest odpowiedzią Krossa na mocno rozwijający się nurt AllMountain-Enduro i to nie tylko już w formie wielogodzinnych wypraw w góry ale także zawodów, które nawet w Polsce stały się bardzo popularne. Maszyna ma być oparta o własny system zawieszenia RVS z tzw. wirtualnym punktem obrotu. Zawieszenie Krossa, Revo Virtual Suspension, było do tej pory wykorzystywane w modelu do XC – Earth. Teraz zostało przeprojektowane by służyć także w enduro. Do dyspozycji będzie 140 albo 160mm ugięcia (szybka zmiana skoku dzięki możliwości przełożenia dampera w inne oczko montażowe). Zawieszenie opracowano tak aby jazda nowym Krossem przynosiła maksymalnie dużo frajdy na zjazdach. Oczywiście z założenia rower musi też dobrze podjeżdżać. Obecna przedprodukcyjna geometria prezentuje się dość obiecująco, mamy 67 stopni na główce ramy oraz 73,5 stopnia na rurze podsiodłowej. Nie jest to może modna ostatnio “super płaska” agresywna ukierunkowana na zjazd geometria ale trzeba wziąć pod uwagę, że jest to rower z pogranicza segmentu allmountain i enduro (rama współpracuje z przodu z amortyzatorami 140-160mm). Rama ma także wszystko to co charakteryzuje nowoczesne projekty, sztywną oś 142mm, główkę tapered, mocowanie ISCG-05, suport pressfit oraz wewnętrzne prowadzenie pancerzy.
Pierwsze egzemplarze są już obecnie testowane. Kross wciąż dopracowuje szczegóły konstrukcyjne i kinematykę zawieszenia.
Warto zwrócić uwagę na to, że projekt jest autorskim dziełem firmy Kross a nie kolejną ramą z tajwańskiego katalogu i każdy element ramy: zawieszenie, rury czy geometria zostały zaprojektowane na naszej rodzimej ziemi.
Niestety nie ma jeszcze żadnych informacji o cenie ramy czy też gotowych rowerów, a to ona zadecyduje czy Kross stanie się popularny bo konkurencja już dawno poustawiała się w kolejce do serc i kieszeni klientów.
Aktualnie specyfikacja ramy wygląda następująco (w modelu produkcyjnym mogą nastąpić zmiany):
· Aluminium Super Light (7005)
· Stożkowa główka ramy 1,5”-1 1/8”
· Wewnętrzne prowadzenie pancerzy przerzutek, tylnego hamulca i regulowanej sztycy
· Rozmiar dampera 200mmx57mm
· Tylna oś 12mmx142 mm
· Wymienny hak przerzutki wykonany metodą CNC
· Mocowanie hamulca Post Mount
· Suport typu Press Fit BB92
· Mocowanie pod napinacz ISCG 05
· Skok 140 – 160 mm regulowany
· Sugerowany widelec przód 140 – 160 mm
· Cztery rozmiary S,M,L, XL
· Kąt główki 67 st
· Kąt rury podsiodłowej 73,5 st
· Długość tylnego trójkąta 430 mm
Informacje otrzymaliśmy od Kross Polska SA.
Trackback URL: https://blog.emtb.pl/endurak-od-polskiego-krossa/trackback/