Co roku producenci prześcigają się w propozycjach nowego sprzętu. Już od paru lat Mavic prezentuje nam nowe produkty skierowane do Enduraków. Zaczęło się od kół Corssmaxów SX, pierwszych butów Alpine XL i żółtych koszulek z serii Noch. Kolejny sezon stoi pod znakiem żółtej rewolucji.
Koła:
Dwa modele warte uwagi to CrossRoc i CrossMax Enduro. Oba komplety oferowane są z systemem opon WTS (Wheel Tyre System) o różnych mieszankach ARC, CC, SCC. Oznaczenia i rodzaje opon opiszę poniżej. Idąc z duchem czasu oba modele będą dostępne w dwóch rozmiarach 26” i 27.5” , a CrossRoc dodatkowo 29”. Opony będą sprzedawane także jako oddzielny produkt, który zamontujemy w każdych innych kołach. Oczywiście WTS nie ogranicza nas w wyborze opon tylko do produktów Mavica. Do kół zamontujemy opony dętkowe i bezdętkowe innych marek.
Opony:
Dostępne będą trzy modele opon. Wszystkie będą gotowe do użycia w obręczach bezdętkowych. Dostępne mieszanki to ARC (All Round Compound), mieszanka 60a twarda, szybka, oferująca długą żywotność. Oczywistym jest, że nie będzie oferowała dużej przyczepności na mokrej nawierzchni. CC (Contact Compound) mieszanka 50a o średniej twardości jest to uniwersalna mieszanka, dająca dobrą przyczepność w suchych warunkach. SCC (Super Contact Compound) 40a bardzo miękka i przyczepna, oferująca dużą przyczepność nie tylko w suchych warunkach, ale także na wilgotnych korzeniach i kamieniach. Konsekwencją miękkiej gumy jest zmniejszona żywotność i odporność na ścieranie.
Francuzi postanowili wyposażyć swoje opony także w systemy ochrony antyprzebiciowej. Guard i Guard2 to po prostu opony z odpowiednio pojedynczą i podwójną ścianką.
Opona CrossRoc Roam:
rozmiary: 26 x 2,3; 27,5 x 2,2; 29 x 2,2
ARC – 60a, system Guard – wzmocniona ściana opony, UST Tubeless Ready, waga około 750 gram, drobny gęsty bieżnik, opona szybka z przeznaczeniem na suche warunki.
Opona CrossMax Charge:
rozmiary: 26 x 2,4; 27,5 x 2,4
SCC – 40a, system Guard 2 – podwójna ściana opony, UST Tubeless Ready, waga około 950 gram, rzadki bieżnik i bardzo miękka mieszanka to cechy typowo ekstremalnej i uniwersalnej opony, producent przewiduje użycie opony jako przedniej do najcięższych zastosowań. Z moich obserwacji wynika, że opona rzeczywiście jest bardzo miękka, układem bieżnika przypomina FatAlberta, a ściany boczne są grube i wydają się odporne na ostre kamienie.
Opona CrossMax Roam XL:
rozmiary: 26 x 2,3; 27,5 x 2,2
CC – 50a, system Guard 2 – podwójna ściana opony, UST Tubeless Ready, waga około 850 gram, bieżnik identyczny z oponą CrossRoc Roam, rzadki i gęsty przypominający układ gałęzi w jodle. Wzmocnienie ścian opony i użycie bardziej miękkiej mieszanki w porównaniu do CrossRoc-a, stawia tą konstrukcję w idealnym położeniu jako szybką oponę napędową.
Koła CrossMax Enduro:
To mocne i bardzo lekkie koła do ekstremalnych zastosowań. Waga kompletu to 1660 gram. Przednie koło wyposażone w 24 płaskie grube szprychy i obręcz o wewnętrznej szerokości 21 mm. Za to tył ma tylko 20 szprych i obręcz o wewnętrznej szerokości 19 mm, w nim także użyto płaskie szprychy. Żółty kolor nie pozostawia wątpliwości, że to topowy model do Enduro. Obręcze przystosowane do opon bezdętkowych. Ciężko mówić tu o nowinkach technicznych, ponieważ Mavic zastosował standardy rozwiązań znane już ze starszych modeli. Aluminiowy korpus wolnobiegu oparty na dwóch łożyskach maszynowych i czterech zapadkach (ITS-4), nyple typu Fore. Godnym pochwały jest wyposażenie użytkownika w różne konwersje osi. W zestawie dostaniemy końcówki osi: przód 20 mm i 15 mm oraz tył 135 x 12 mm, 135 x 9 mm i 142 x 12 mm.
Ciężko jest wskazać różnicę między CrossMax-ami Enduro, a modelem SX . Różnica w wadze jest niewielka 95 gram. Technologie użyte w obu modelach są niemal identyczne. Pytanie nasuwa się samo. Po co kolejne koła skoro mamy już SX. Jedyne co przychodzi mi do głowy to maksymalne zejście z wagi i użycie płaskich szprych poprawiających aerodynamikę, są to koła typowo do wyścigów Enduro.
cena detaliczna kompletu 3600 zł
Jak się okazuje Mavic to nie tylko koła. W zanadrzu mają jeszcze klika ciekawych propozycji: odzież, buty, pedały, plecaki i kaski. Buty z przeznaczeniem enduro/AM to aż pięć modeli: Cruize, Alpine, Alpine XL, Scree i CrossMax.
Te ostatnie także przyjęły na siebie żółty Mavicowy kolor i rolę topowych butów z kolekcji oznaczonych. Ich konstrukcja jest bardzo podobna do Alpine XL, zamiast rzepów czy sznurówek mają sprytną i bardzo praktyczną żyłkę, którą ściągamy całego buta. Dodatkową klapę osłaniającą but z góry i neoprenową osłonę kostki dzięki której kamienie i ściółka nie wpada do środka. Główną różnicą między CrossMaxami a Alpinami XL jest klamra zaciskowa zamiast długiego rzepu i przewiewna siatka na palcami stopy.
Plecaki to dwa modele CrossMax o różnych pojemnościach 8,5 i 15 litrów. Koszulki, bluzy i kaski już wszyscy znają z editów z Barelem i Clementzem.
Pedały są chyba najciekawszym, a zarazem najmniej oczekiwanym produktem, który będzie w ofercie Mavica. Na 2014 rok przewidziane są dwa modele pedałów serii produktów Fast&Light i Tough&Dynamic. Pierwsze to typowe pedały do jazdy górskiej, druga pozycja to pedały wpinane wyposażone w platformę. Na koniec chciałbym dodać, ruletka europejska – to najlepsza ruletka spośród wszystkich znanych jej analogów. W weekendy gra w europejską ruletkę jest jednym z najlepszych sposobów na relaks! I to wszystko na dzisiaj. Oba modele będą dostępne w różnych konfiguracjach w zależności od użytych materiałów. Nie zabraknie tytanowych osi i karbonowych platform. Każdy kto choć trochę “siedzi” w rowerowym świecie od razu zauważy że są to bliźniacze konstrukcje Time-ów. Luz roboczy na blokach to 10 stopni (po 5 stopni w każdą stronę).
CorssMax XL Ti – 330 gram, tytanowa oś, karbonowa platforma
CrossMax XL – 375 gram, stalowa oś, karbonowa platforma
CrossRoc XL – 390 gram, stalowa oś, platforma z tworzywa
CrossRide XL – 400 gram, stalowa oś, platforma z tworzywa
Dystrybutorem produktów firmy Mavic jest http://www.harfa-harryson.com.pl/
Oficjalna strona producenta: http://www.mavic.com/